29 de setembre 2008

perquè a vegades llegim articles i no entenem ni un borrall?

Fa uns dies escoltant la ràdio parlaven d’aquest tema i van explicar que per saber si un text serà entenedor o no s’ha de calcular l’índex de boira. Seguidament us explico com fer aquest càlcul. És una dada que podeu tenir en compte sempre que hagueu de fer algun article, així sabreu si la gent us entendrà o no.

Com calcular l’índex de boira

- Escull el fragment d’un text qualsevol

1. Calcula la mitjana de paraules per frase. Per fer-ho divideix el nombre de paraules del fragment pel nombre de frases del fragment.

Obtens el resultat A

2. Compta les paraules que tenen 3 síl·labes o més. Exclou els noms propis i els verbs conjugats però inclou els infinitius, els participis i els gerundis.

Obtens el resultat B

3. Suma A i B i n’obtens el resultat C

4. Multiplica C per 0,4 i el resultat és l’índex de boira

- Serà un bon text si obtens un nombre inferior a 15
- El text serà regular si obtens un nombre de 15 a 20
- El text serà complicat si el nombre és superior a 20

La paraula d'avui

Atzucac: Carreró o camí sense sortida. Cul-de-sac




3 comentaris:

nuria ha dit...

Jo vaig sentir això de l'índex de boira per la radio un dia... Es curiós el que s'inventen ls mitjans de comunicació. Vaia coses de calcular...

Anònim ha dit...

Tia, n'hauriem de parlar un dia. Que prens ??? Si jo ja m'he perdut el punt A, el B i el C ja no se si llegueixo, sumo o divideixo !!!!

Anònim ha dit...

Llegint el comentari de la meva germaneta, no ho entenc ja que jo anava a escriure el mateix i em pensava que jo era l'encantada de la family. Sabia que hi havia una manera que tant per escrit o per la radio podien fer que et quedessis igual que abans de commencar el que passa que no sabia quin nom tenia, moltes gracies cada dia s'aprenen coses noves.