16 de gener 2014

gules?? jo conec angules, allò que es menja...


Quan ens llevem al matí, mai sabem al cent per cent com es presentarà el dia, si podrem fer tot el que tenim previst o si tindrem sorpreses. Hi ha gent que els agrada planificar-ho tot i gent que es deixa portar, que sobre la marxa va decidint que fer. Jo soc un entremig, m'agrada visualitzar el dia just en el moment que tanco el llum per anar a dormir, llavors dormo i al matí quan sona el despertador, el paro, i quan falten 3 minuts perquè torni a sonar ( mes o menys ) torno a visualitzar el dia que comença, per després anar-lo modificant a mida que passen les hores, soc així, un ordre dins el desordre o al revés, un desordre dins un ordre. Però del cert del cert, mai sabem que ens passarà, ni que farem. 

El passat dijous, quant em vaig llevar, per molt que visualitzés el dia, no podia saber que aprendria una paraula nova, i que quan demanava a la gent que volia dir, ningú ho sabia i tothom em deia el mateix, "gules  no se, jo conec angules, allò que es menja" jajaja i jo reia i deia " si si però jo no veig pas cap angula a l'escut de Castellbell i el Vilar, i les angules, tampoc son vermelles!"

M'explicaré millor, en una visita a l'Ajuntament i també a la Núria i la Griselda, vaig veure que en un calendari que ja ha caducat, hi havia la descripció de l'escut de Castellbell i el Vilar, i deia així:
 "Escut de forma caironada o l'esmalt del camper és de color gules ( vermell) amb un castell d'argent tancat de sable (negre), somat d'una banderola d'or amb quatre faixes de gules, i dues palmes d'or, una a cadascun dels extrems de la base del castell; sostingut sobre un riu en forma de faixa ondada d'atzur (blau) rivetada de sable. Per timbre, una corona de marquès."

Ara que ho he escrit, m'he adonat que hi ha més paraules que no conec, o que si més no, no se el significat exacte, com atzur, camper, sable (com a color negre)... i una paraula molt maca i que havia oblidat completament aquest altre significat, timbre... però ja les explicarem un altre dia. Avui ens centrem en gules, que bàsicament, en el món dels escuts, vol dir color vermell i es representa amb un ratllat vertical, que jo diria que han de ser les quatre barres de la banderola. Doncs res, una paraula més que sabem!!

paraula d'avui
gules: En heràldica, nom que rep el color vermell, representat de manera gràfica amb un ratllat vertical.

PD. M'he adonat, sinó m'equivoco que al calendari hi ha una falta, han escrit "ribetada" i crec que va amb "v"-